Η Renault διαμορφώνεται ως η τελευταία ευρωπαϊκή εταιρεία που πέφτει θύμα των ανανεωμένων κυρώσεων του Donald Trump στο Ιράν – ακόμη και αν δεν πωλεί αυτοκίνητα στις ΗΠΑ.
Οι επιχειρήσεις του Ιράν ενδέχεται να τεθούν σε αναμονή για να συμμορφωθούν με τις κυρώσεις των Η.Π.Α., ανέφερε ο Chief Operating Officer της Renault Thierry Bollore στους αναλυτές.
“Προσβλέπουμε σε νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, ιδιαίτερα στην Αφρική, με ισχυρή ανάπτυξη για να αντισταθμίσουμε τις χαμένες ευκαιρίες στο Ιράν”, δήλωσε.
Δεδομένου ότι οι επιδεινούμενες κυρώσεις μειώθηκαν το 2016, το Ιράν εμφανίστηκε ως ένα καυτό σημείο για ανάπτυξη και το εμπόριο με την Ευρώπη αυξήθηκε σε περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Τώρα που οι Η.Π.Α. έχουν ακυρώσει ένα πυρηνικό συμβόλαιο με τη ισλαμική δημοκρατία του 2015 και έχουν επιβληθεί εκ νέου επιβολή εμπορικών όρων, οι εταιρείες φεύγουν.
Ο γάλλος αντίπαλος της Renault, ο όμιλος PSA, ανέστειλε επίσης την παρουσία του στη χώρα. Οι γαλλικές εταιρίες ενέργειας Total SA και Engie SA κατευθύνονται επίσης προς την έξοδο μαζί με άλλους Ευρωπαίους βιομηχανικούς γίγαντες, όπως η γερμανική Siemens AG και η Airbus SE.
Αναμένοντας
Ακόμη και όταν η ευρωπαϊκή κυβέρνηση δεσμεύθηκε να υπογράψει την πυρηνική συμφωνία, η οποία έληξε το πρόγραμμα του Ιράν για την ανάπτυξη πυρηνικών όπλων σε αντάλλαγμα της πρόσβασης στις παγκόσμιες αγορές, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο περίπλοκη. Πάρτε για παράδειγμα τη Renault: Δεν έχει καμία παρουσία στις Η.Π.Α., αλλά ο μακροχρόνιος εταίρος Nissan, στην οποία η Renault κατέχει πλειοψηφικό μερίδιο, πωλεί αυτοκίνητα εκεί.
Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία είχε αναθεωρήσει τις επιλογές, με στόχο να διατηρήσει τουλάχιστον μια μικρή παρουσία στη χώρα του Περσικού Κόλπου, όπως έπραξε και μετά τον προηγούμενο κύκλο κυρώσεων, όπως είπε ο γενικός διευθυντής Carlos Ghosn τον περασμένο μήνα.
Η Renault υπέγραψε πέρυσι συμφωνία με τον Οργανισμό Βιομηχανικής Αναπτύξεως και Ανακαίνισης του Ιράν και τον τοπικό αντιπρόσωπο Parto Negin Naseh Co. για να ενισχύσει την τοπική παραγωγή κατά 75%. Η εταιρεία δεν είχε ακόμη αρχίσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα ή να πραγματοποιεί επενδύσεις στο πλαίσιο της συμφωνίας, σύμφωνα με τον Chief Financial Officer Clotilde Delbos, αλλά παράγει αυτοκίνητα από το 2003 με άλλους δύο εταίρους.
Η διοίκηση των Ηνωμένων Πολιτειών αυτό το μήνα απέρριψε τα αιτήματα της Γαλλίας για απαλλαγή ή απαλλαγή για εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο Ιράν. Ακόμη και οι εταιρείες που δεν έχουν επιχειρηματικούς δεσμούς με τις ΗΠΑ δυσκολεύονται να λειτουργήσουν στο Ιράν, επειδή οι τράπεζες διστάζουν να χρηματοδοτήσουν ιρανικές επιχειρήσεις. Η επέκταση στο Ιράν ήταν ήδη “εξαιρετικά πολύπλοκη” λόγω της απροθυμίας των τραπεζών, δήλωσε η PSA τον περασμένο μήνα, αλλά έγινε αδύνατο όταν ο Trump αποφάσισε να αποσυρθεί.
Στο πρώτο εξάμηνο, οι πωλήσεις της Renault στο Ιράν μειώθηκαν κατά 10%, με μερίδιο αγοράς 8%, λόγω της πολιτικής των ιρανικών κεντρικών τραπεζών. Οι πωλήσεις του Ιράν θα είναι κοντά στο μηδέν κατά το δεύτερο εξάμηνο!
(bloomberg.com)