{Stories} Η ιστορία της Renault στην Ελλάδα

©petrolicious

Το άρθρο καθώς και το φωτογραφικό υλικό δόθηκε από την ιστοσελίδα Hellenic Motor History

Στην έκδοση των Ευφ. Ρούπα Ευαγγ. Χεκίμογλου: «Η ιστορία του αυτοκινήτου στην Ελλάδα» η Renault κατατάσσεται στην μικρή εκείνη κατηγορία εργοστασίων τα οποία αντιπροσωπεύονταν από τον μεσοπόλεμο. Το 1919 από τον Γ. Βαρουξάκη, την δεκαετία του ’20 από την «Αθηνά Α.Ε.» και τη δεκαετία του ’30 από την «Οικονομική και Τεχνική Εταιρεία της Ελλάδος Α.Ε.».

Οικονομική & Τεχνική εταιρεία της Ελλάδος 1930

Μεταπολεμικά, τα αυτοκίνητα της Renault έρχονται στη χώρα μας από τους Αδελφούς Σαρακάκη. Πριν τον πόλεμο την αντιπροσωπεία των γαλλικών αυτοκινήτων, είχαν εταιρίες όπως η “ΑΘΗΝΑ Α.Ε” και η “Οικονομική και Τεχνική Εταιρία της Ελλάδος Α.Ε” (δεκαετία ’30). Έως το πρώτο μισό της δεκαετίας του ’50, γενική αντιπροσωπεία ήταν η “Ι.Δ. Σαρακάκης & ΣΙΑ”, επιχείρηση την οποία είχε ιδρύσει στην Αθήνα ο Ιωάννης Σαρακάκης, με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 12.

Από το 1955 ο έλεγχος περνάει στην “Αφοί Σαρακάκη Α.Ε”, μέτοχος της οποίας ήταν και ο Ιωάννης Σαρακάκης, χωρίς αρχικά να αλλάξει έδρα. Εκείνη την εποχή έμφαση δίνεται στην προώθηση του μικρού και οικονομικού Renault 4CV, στους 5 φορολογίσιμους ίππους. Λίγο αργότερα, το 1956, θα προστεθεί στη σειρά και το, επίσης μικρό, 4πορτο Dauphine στους 6 φορ. ίππους. Έως τότε η έδρα της επιχείρησης θα έχει μεταφερθεί στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου 43. Κατά τη δεκαετία του ’60 η γαλλική εταιρία θα παρουσιάσει μια σειρά από νέα μοντέλα, όπως τα R4, R8, R16 κ.α, τα οποία θα εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή πορεία της εταιρίας στην ελληνική αγορά. Διαθέσιμα ήταν και τα επαγγελματικά οχήματα της.

Το 1977 η αντιπροσωπεία της Renault θα περάσει στα χέρια της MAVA A.E με έδρα αρχικά στη Λεωφ. Κηφισίας 135. Η MAVA, των Α.Μανιατόπουλου & Γ. Βαγιωνή, ακουλουθεί άμεσα μια πιο επιθετική επικοινωνιακή πολιτική. Aυτό μεταφράζεται σε έντονη διαφημιστική προβολή αλλά και σε εκδηλώσεις όπως αυτή που έγινε το 1978 στη Κρήτη ενώπιον δημοσιογράφων και εμπόρων Renault, για τη παρουσίαση του R18, στο ξενοδοχείο Ρέθυμνα Beach.

Εκείνη την εποχή διαθέτει ήδη μια πλήρη σειρά μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες (R4, R5, R6, R12, R16, R15, R20), όμως αυτό δεν την ωφελεί ιδιαίτερα στην εγχώρια αγορά εφόσον, το ίδιο έτος, το μερίδιο της ήταν μόλις στο 1.8%. Συνολικά, οι πωλήσεις της γαλλικής εταιρίας είχαν ανοδικές τάσεις στη χώρα μας το διάστημα 1977-1979, όχι όμως σε τέτοιο βαθμό που να πρωταγωνιστεί στην ελληνική αγορά. Η θέση της θα βελτιωθεί σημαντικά στις αρχές της δεκαετίας του ’80 με την παρουσίαση του Renault 9, που αποτέλεσε μεγάλη εμπορική επιτυχία στη χώρα μας.

Το μικρομεσαίο sedan εκπροσώπησε την εταιρία στην ζωτικής σημασίας κατηγορία των 8 φορολ. ίππων (1.108 κ.εκ) και το 1982, μετά την έναρξη διάθεσης του, η Renault κατέκτησε το 4.4% της αγοράς, από το 1.4% το 1981. Περαιτέρω αύξηση είχε τα επόμενα 2 χρόνια. Μεγάλη επιτυχία γνώρισε η εταιρία και τη δεκαετία του ’90 με μοντέλα όπως τα Clio, “19” και Megane. Η συνεργασία μεταξύ Renault & MAVA ήταν μακροχρόνια και διακόπηκε μόλις το 2008.

Στις μερες μας η αποκλειστική εισαγωγή και διάθεση των αυτοκινήτων Renault στην Ελλάδα έχει ανατεθεί από την αυτοκινητοβιομηχανία της Renault, στον κ. Β.Ν. Θεοχαράκη.

Σαρακάκη 1968

Μava

Mava

 

To μικρομεσαίο Renault 9, είχε μια επιτυχημένη εμπορική πορεία στη χώρα μας.  (MAVA, Μάρτιος 1982)

H επίσημη παρουσίαση του μεσαίου Renault 18, έγινε στη χώρα μας στις 18 Νοεμβρίου 1978. Η MAVA διοργάνωσε στην Κρήτη μια συγκέντρωση, με προσκεκλημένους δημοσιογράφους και τοπικούς αντιπροσώπους της γαλλικής εταιρίας. Η συγκέντρωση έγινε στο ξενοδοχείο Ρέθυμνα Μπητς, έξω από το Ρέθυμνο, για το διήμερο 18 & 19 Νοεμβρίου. Στους καλεσμένους μίλησε ο κ. Μανιατόπουλος της MAVA, ενώ υπήρχαν και Γάλλοι εκπρόσωποι της εταιρίας. Πολύ σύντομα, ξεκίνησε και η διαφημιστική προβολή του μοντέλου (φωτό). Αρχικά, ήταν διαθέσιμο στις εκδόσεις TL και GTS, με κινητήρες 1.397 & 1.647 κ.εκ αντίστοιχα.

Κατά τη δεκαετία του ’80, διαθέσιμες στη χώρα μας ήταν και οι γρήγορες εκδόσεις των μοντέλων της Renault, με κινητήρες turbo. Διαφήμιση του “11 Turbo”, τον Ιούνιο του 1984.

Η πρώτη γενιά του Clio (photo) έδωσε ώθηση στις πωλήσεις της Renault στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτό, αλλά και στο μικρομεσαίο R19, κατέλαβε την 4η θέση στη γενική κατάταξη το 1991, με 10.796 μονάδες. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις με κινητήρες 1.200 & 1.400 κ.εκ.

RENAULT FARMA: Το ελληνικό Renault
 
Το 1980 οι Βαγιωνής & Μανιατόπουλος της MAVA A.E αποφασίζουν να δημιουργήσουν ένα μικρό, οικονομικό επαγγελματικό όχημα. Την σχεδίαση ανέλαβε ο Γιώργος Μιχαήλ. Εκείνη την εποχή η ελληνική νομοθεσία ευνοούσε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, τα οποία ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Το πρωτότυπο ήταν έτοιμο πολύ σύντομα και η ΜAVA το στέλνει στην Γαλλία ώστε να πάρει έγκριση από τη Renault, όπως και έγινε. Κατόπιν αυτής της διαδικασίας πήρε έγκριση τύπου και στην Ελλάδα. Η παραγωγή του γινόταν στις εγκαταστάσεις της MAVA, στη Νέα Φιλαδέλφεια. Mε την ονομασία Farma, φοράει το σήμα της γαλλικής εταιρίας και πωλείται μέσα από το επίσημο δίκτυο της.Το Farma βασιζόταν σε πλαίσιο της Renault άλλωστε (R4) και ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 845 κυβικών εκατοστών της εταιρίας, απόδοσης 34 ίππων. Κατασκευάστηκε σε 5 τύπους, σε συνολικά 3.500 μονάδες. Η εγχώρια προστιθέμενη αξία ξεπερνούσε το 40%. Το 1983 παρουσιάστηκε και μια βελτιωμένη έκδοση το Farma Σ, όμως σύντομα η MAVA θα αναγκαστεί να διακόψει τη παραγωγή, λόγω εργασιακών προβλημάτων. Επιπλέον, το 1985 η ελληνική νομοθεσία παύει να είναι ευνοϊκή για τα ελαφρά επαγγελματικά τέτοιου τύπου, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμία συνέχεια του εγχειρήματος.
Το Farma σε πέντε διαφορετικούς τύπους
Ευχαριστούμε το Hellenic Motor History για την διάθεση του άρθρου αλλά και του πολύτιμου φωτογραφικού υλικού.

Tags

Μπορεί να σας ενδιαφέρει...