Δεκατρία χρόνια μετά το Logan, η Renault έχει μόλις περάσει το ορόσημο της παραγωγής 10 εκατομμυρίων αυτοκινήτων χαμηλού κόστους. Η στρατηγική αυτή όσον αφορά τα περιθώρια κέρδους και τις κατακτήσεις παραμένει άνευ προηγουμένου στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Στην πλημμύρα των στοιχείων που αναφέρθηκε ο Carlos Ghosn στις 6 Οκτωβρίου, όταν ανακοίνωσε το νέο στρατηγικό σχέδιο της Renault, θα μπορούσε να περάσει σχεδόν απαρατήρητο. Ωστόσο, τα 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα χαμηλού κόστους που πωλούνται εδώ και 13 χρόνια συνέβαλαν σημαντικά στη μετακίνηση της Renault από “γαλλικό περιφερειακό κατασκευαστή” σε “κερδοφόρο παγκόσμιο κατασκευαστή”, σύμφωνα με τον Carlos Ghosn. Ποιος πίστευε πραγματικά σε αυτή τη χαμηλού κόστους στρατηγική που εγκαινιάστηκε με το Logan.
Εδώ και πάνω από 20 χρόνια, “η τεχνογνωσία μας για την κατασκευή αυτοκινήτων φθηνών και δημοφιλών οχημάτων” είναι ένα “περιουσιακό στοιχείο”, δήλωσε ο Carlos Ghosn, παρουσιάζοντας το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας του μέχρι το 2022. Η στρατηγική αυτή απέδειξε την αξία της χαμηλού κόστους γκάμας οχημάτων, πραγματικά είναι ένα χρυσωρυχείο για τον όμιλο της Renault, με σημαντικά περιθώρια κέρδους.
Από τη Ρουμανία στην Ινδία και τη Βραζιλία
Όλα ξεκίνησαν με την αγορά, το 1999, της ρουμάνικης Dacia, η οποία εξακολουθούσε να παράγει τότε μια έκδοση του 1968 του Renault 12. Ήταν το Σεπτέμβριο του 2004 όταν το Logan sedan, άρχισε να κατασκευάζεται στο εργοστάσιο Pitesti (Ρουμανία) προς πώληση στη Δυτική Ευρώπη. Βασική τιμή: κάτω από 8000 ευρώ, λιγότερο από το ήμισυ ενός Renault Mégane ισοδύναμου μεγέθους.
Στη Δυτική Ευρώπη, όπου τα αυτοκίνητα ήταν όλο και πιο εξελιγμένα, “υπήρχε μια πραγματική ανάγκη για κατανόηση φθηνών και απλών οχημάτων”, δήλωσε ο διευθυντής προϊόντων και προγραμμάτων της Renault, Bruno Ancelin. Η γκάμα εκτείνεται πλέον με sedans, το 4×4 Duster με ζωντανή επιτυχία και δύο minivans. Έξω από την Ευρώπη, υπάρχουν pick-ups και ένα μικρό αυτοκίνητο με λιγότερα από 5000 ευρώ, το Kwid, που μέχρι στιγμής περιορίζεται στις αγορές της Ινδίας και της Βραζιλίας.
Μεταξύ των βασικών συστατικών είναι η τεχνική πλατφόρμα των Logan, Sandero και Duster, η οποία παραμένει αυτή του Renault Clio 2, η οποία κυκλοφόρησε το 1998. Αυτά τα αυτοκίνητα παράγονται μόνο σε περιοχές χαμηλού κόστους (Μαρόκο και Ρουμανία για την Ευρώπη) και από το Ιράν στην Κολομβία μέσω της Ρωσίας και της Ινδίας.
Αυτή η βιομηχανική στρατηγική συνοδεύεται από μια μεγάλη εμπορική πειθαρχία: οι εκπτώσεις απαγορεύονται αυστηρά. Στην Ευρώπη, η Dacia επωφελήθηκε από μια εξέλιξη της σχέσης με το αυτοκίνητο. Παρά την επιτυχία αυτή, κανένας άλλος κατασκευαστής αυτοκινήτων δεν έχει αναπτύξει μια φθηνή παγκόσμια γκάμα οχημάτων, ούτε η Volkswagen, η οποία έχει εδώ και πολύ καιρό αγάπησε την ιδέα της μετατροπής της τσεχικής μάρκας Skoda, ούτε της γαλλικής PSA η οποία περιορίζεται στα μικρά sedans ειδικά για τις αναδυόμενες αγορές.