Η Renault ίσως χρειαστεί να εγκαταλείψει πλήρως την αγορά του Ιράν ως αποτέλεσμα της απόσυρσης των ΗΠΑ από την πυρηνική συμφωνία με το Ιράν.
Ο εταίρος Nissan της Renault είναι βασικός παίκτης στην αμερικανική αγορά και η Renault μπορεί να έχει δισταγμούς, φοβούμενος ότι η δραστηριότητά της στο Ιράν ενδέχεται να επηρεάσει τις επιχειρήσεις της Nisan στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το 2004 η Renault ήταν ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στην αυτοκινητοβιομηχανία του Ιράν και κατείχε το 51% στην Renault Pars που σχεδίαζε να διαθέσει στην αγορά το ιρανικό οικογενειακό αυτοκίνητο X-90.
Ωστόσο, καθώς ο υπερσυντηρητικός Πρόεδρος Mahmoud Ahmadinejad ήρθε στην εξουσία το 2005, η Renault έπρεπε να καθυστερήσει την έναρξη του ιρανικού προτζεκτ της. Ο Ahmadinejad κάλεσε τη συμφωνία της Renault με το Ιράν “μια αποικιακή σύμβαση” και πολλά από όσα σχεδίαζε να κάνει η Renault στο Ιράν δεν υλοποιήθηκαν.
Η Renault είχε επενδύσει περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ στο Ιράν και όταν η Peugeot-Citroen εγκατέλειψε την ιρανική αγορά μετά τις κυρώσεις του 2011 εναντίον της Τεχεράνης, η Renault παρέμεινε στο Ιράν αλλά ποτέ δεν κατόρθωσε να παράγει τα προγραμματισμένα 300.000 αυτοκίνητα ετησίως.
Παρ ‘όλα αυτά, ενώ ανακοίνωσε στην Ευρώπη ότι είχε κλείσει τις δραστηριότητές της στο Ιράν, διατηρούσε την παρουσία της στην ταραγμένη αγορά και εξακολούθησε να λειτουργεί.
Μετά την πυρηνική συμφωνία με τη Δύση, γνωστή και ως Κοινό Ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης (JCPOA), ενώ όλοι στην αγορά ανέμεναν ότι η Renault θα είναι ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που θα υπογράψει σύμβαση με το Ιράν, η Renault ήταν διστακτική.
Μετά την κακή της εμπειρία σε κοινοπραξίες με δύο ιρανικές εταιρείες, την Ιράν Khodro και την SAIPA, η Renault αποφάσισε τελικά να εργαστεί ανεξάρτητα στην ιρανική αγορά μετά την JCPOA.
Οι παρατεταμένες διαπραγματεύσεις με τις ρυθμιστικές αρχές οδήγησαν σε μια ακόμη καθυστέρηση στη συνεργασία της Renault με το Ιράν. Όταν η Renault έλαβε τελικά τη συμφωνία από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ανάπτυξης και Ανάπλασης του Ιράν (IDRO) τον Αύγουστο του 2017, η Peugeot-Citroen είχε ήδη κατασκευάσει αυτοκίνητα στο Ιράν για πάνω από ένα χρόνο.
Σύμφωνα με τον διευθυντή της IDRO Mansour Moazami, “η σύμβαση 660 εκατομμυρίων ευρώ της Renault απαιτούσε την κατασκευή 150.000 αυτοκινήτων στις αρχές του 2019”.
Ο Moazami πρόσθεσε ότι “η Renault κατείχε το 60% των μετοχών της επιχείρησης και επρόκειτο να κατασκευάσει δύο μοντέλα, δηλαδή το νέο Duster και το νέο Symbol”.
Η IDRO, που κατείχε το 40% των μετοχών, είχε υποσχεθεί να πάρει πίσω ένα εργοστάσιο από τη SAIPA και να το δώσει στη Renault, αλλά η SAIPA ήθελε να μισθώσει το εργοστάσιο σε κινεζική εταιρεία και αρνήθηκε να το παραδώσει στη Renault και τον κυβερνητικό εταίρο IDRO .
Με την απόσυρση των ΗΠΑ από την JCPOA, η Renault ίσως χρειαστεί να ξεχάσει την επενδύσει στο Ιράν και να εγκαταλείψει εντελώς την ιρανική αγορά φοβούμενη ότι η παρουσία της στην ιρανική αγορά θα μπορούσε να βλάψει τους εταίρους της Nissan και Mitsubishi, οι οποίοι είναι βασικοί παίκτες στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτων.
Οι ευρωπαίοι υπογράφοντες στο JCPOA δεσμεύθηκαν να προστατεύσουν τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών εταιρειών στο Ιράν ενάντια στις κυρώσεις των ΗΠΑ. Ωστόσο, αρκετοί ευρωπαίοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι δεν υπάρχει εγγύηση ότι αυτή η προστασία θα μπορούσε να λειτουργήσει.
Source: en.radiofarda.com