Ο ρώσος κατασκευαστής αυτοκινήτων Avtovaz, ο οποίος ελέγχεται πλέον από τον γαλλικό όμιλο, επέστρεψε στην οικονομική ισορροπία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Στις όχθες του Βόλγα, 1.000 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Μόσχας, ήρθε η ώρα της ανακούφισης. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την είσοδο της Renault στην “καρδιά” της Avtovaz, τα πρώτα σημάδια ενός εξωραϊσμού εμφανίζονται τελικά στο Togliatti, το λίκνο του κατασκευαστή της διάσημης Lada. Μετά από τέσσερα χρόνια στο κόκκινο (150 δισεκατομμύρια ρούβλια σωρευτικών καθαρών ζημιών από το 2013, δηλαδή πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε τρέχουσες τιμές), ο ρώσος κατασκευαστής πέτυχε ένα ισορροπημένο λειτουργικό εισόδημα κατά το πρώτο εξάμηνο.
Επιστροφή στα χαμόγελα για τον CEO της Avtovaz, Nicolas Maure. “Είμαστε σίγουροι για την ικανότητά μας να επιτύχουμε τους στόχους μας: επιστροφή στην ισορροπία το 2018 και λειτουργικό περιθώριο 5% από το 2021”, δήλωσε, χωρίς να τολμά να ελπίζει να επιτύχει το στόχο νωρίτερα από το αναμενόμενο. Καθώς η άνοδος της τιμής των πρώτων υλών και η εξέλιξη του ρουβλίου θα μπορούσαν να σταθμιστούν κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Πλήρως ανανεωμένος σχεδιασμός
Η ελαφρά ανάκαμψη στη ρωσική αγορά αυτοκινήτων, η οποία έπεσε σε χαμηλά επίπεδα πέρυσι (από 2,9 εκατομμύρια οχήματα το 2012 σε 1,4 εκατομμύρια), βοήθησε καλά: τους πρώτους οκτώ μήνες του 2017, τις πωλήσεις (+ 9,8%). Αλλά, το πιο σημαντικό, τα δύο νέα μοντέλα πωλούν καλά. Το Vesta, που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2015, και το SUV XRay, τον Φεβρουάριο του 2016, φαίνεται να έχουν βρει το κοινό τους: και τα δύο είναι στις 10 πρώτες πωλήσεις οχημάτων στη Ρωσία, και αντιπροσωπεύουν ήδη το ήμισυ των πωλήσεων της Lada.
Αυτές οι πρώτες επιτυχίες σε κάθε περίπτωση διαβεβαίωσαν τους ηγέτες της Avtovaz σχετικά με την ικανότητα του εμπορικού σήματος να ανακτήσει το μερίδιο αγοράς, παρά την εικόνα κακής ποιότητας που εξακολουθεί να έχει τις ρίζες της στο μυαλό των Ρώσων αγοραστών. “Η Lada παραμένει εικονική μάρκα, αλλά συνδέεται με το παρελθόν, πρέπει να την μετατρέψουμε προς το μέλλον”, επιμένει ο Jan Ptacek, διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Avtovaz. Ένα σημάδι της εποχής, η Lada αντικατέστησε τα τελευταία 3 ή 4 χρόνια τις παλιές της “σοβιετικές” διαφημίσεις από σύγχρονα τηλεοπτικά σποτ, τριπλασιάζοντας τις διαφημιστικές της επενδύσεις πέρυσι. Όχι χωρίς αποτέλεσμα: μειώθηκε από 29% το 2010 σε 16,4% το 2014, το μερίδιο αγοράς της Lada έχει επανέλθει στο 19,7% φέτος, παρά τον έντονο ανταγωνισμό των κορεατικών κατασκευαστών Huyndai και Kia. “Ο στόχος μας είναι να φτάσουμε το 20% και να παραμείνουμε εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα”, λέει ο Jan Ptacek.
Σύνθετη τοποθεσία
Η διατήρηση της Avtovaz στην πορεία προς την κερδοφορία, ωστόσο, δεν είναι ακόμα ένα μακρύ ήσυχο ποτάμι. Αφού έφτασε στην κορυφή της εταιρείας πριν από δεκαοκτώ μήνες, ο Nicolas Maure κληρονόμησε μια περίπλοκη κατάσταση. Ο προκάτοχός του Bo Andersson έθεσε τις βάσεις, ξεκινώντας νέα μοντέλα, εξορθολογίζοντας τις σχέσεις με τους προμηθευτές ή βίαια μειώνοντας το προσωπικό – το οποίο τελικά απέρριψε τη ρωσική εξουσία και του κόστισε τη θέση του. Ο Nicolas Maure διαβεβαιώνει ότι οι σχέσεις με τις αρχές είναι πλέον τυποποιημένες. Όσον αφορά τους προμηθευτές, οι ρώσοι εταίροι της Avtovaz πρέπει να προσεγγίσουν το επίπεδο ποιότητας που απαιτεί ο όμιλος και το συνολικό ποσοστό των κατασκευαστικών στοιχείων που κατασκευάζονται τοπικά στο 80% (50% από τις ρωσικές εταιρείες) έναντι 70% σήμερα. “Αυτό είναι θεμελιώδες, ώστε να μην υποφέρουμε τις επιπτώσεις των διακυμάνσεων των συναλλαγματικών ισοτιμιών”, επιμένει ο Denis Le Vot.
Επιπλέον, παρά την πρόσφατη πρόοδο, ο βιομηχανικός τομέας εξακολουθεί να μην είναι ικανοποιητικός: ακόμη και αν το εργατικό δυναμικό μειώθηκε από 106.000 σε 36.300 εργαζόμενους μέσα σε οκτώ χρόνια, παραμένει λιγότερο παραγωγικό κατά 20% από το μέσο όρο της Συμμαχίας Renault / Nissan. Τέλος, η γκάμα θα πρέπει να ανανεωθεί: το αυτοκίνητο με τις καλύτερες πωλήσεις σήμερα, Granta, χρονολογείται από το 2011. Ο Nicolas Maure θέλει να ξεκινήσει επτά νέα μοντέλα έως το 2022.
Μεγάλη παραγωγική ικανότητα
Η Renault θα κερδίσει τελικά το ρωσικό στοίχημα; Έχοντας ήδη επενδύσει 1,7 δισ. Ευρώ στην Avtovaz, ο όμιλος μόλις αγόρασε τις μετοχές της Nissan στην εταιρεία χαρτοφυλακίου και τώρα κατέχει έμμεσα το 53% (παράλληλα με τη Ρωσική Rostec) (διαβάστε περισσότερα). Θα το ενοποιήσει για πρώτη φορά στους λογαριασμούς της φέτος. Ακριβώς την κατάλληλη στιγμή; Ο όμιλος, προσεκτικά, θέλει να θέσει 1,6 εκατομμύρια μονάδες φέτος και 2 εκατομμύρια έως το 2020. “Θέλουμε να επωφεληθούμε από την ανάκαμψη της αγοράς”, διαβεβαιώνει ο Denis Le Vot. Και αυτό, ειδικά αφού η Renault κατασκευάζει επίσης οχήματα στο δικό της εργοστάσιο κοντά στη Μόσχα.
Ενώ η Ρωσία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Renault-Nissan, η Συμμαχία βασίζεται επίσης στις τεράστιες δυνατότητες του εργοστασίου του Togliatti. Παράγει ήδη τα Logan / Sandero, σε μια κοινή πλατφόρμα με το XRay. Ελπίζει ότι η παραγωγή θα ανέλθει σε 1 εκατομμύριο μονάδες έως το 2023 (έναντι 408.000 το 2016 και 500.000 αναμένεται φέτος) – γεγονός που θα της επιτρέψει να επωφεληθεί πλήρως από την επένδυσή της.