Αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά του αυτοκινήτου προκαλεί η είδηση της σύλληψης του προέδρου της Renault – Nissan, Carlos Ghosn στην Ιαπωνία. Ο 64χρονος, μια από τις πλέον γνωστές φιγούρες στην Ιαπωνία αλλά και στον κόσμο της παγκόσμιας αυτοβιομηχανίας– συνελήφθη ύστερα από ένταλμα της εισαγγελίας του Τόκιο στο πλαίσιο έρευνας για παράτυπες πρακτικές και ατασθαλίες.
Η Nissan ανακοίνωσε ότι θα εκκινήσει τις σχετικές διαδικασίες για να παυθεί ο Ghosn από τα καθήκοντά του, αφού ανακαλύφθηκε ότι είχε χρησιμοποιήσει χρήματα της εταιρείας για προσωπικούς σκοπούς, ενώ επί χρόνια δήλωνε εισοδήματα κατά πολύ μικρότερα από τα πραγματικά. Οπως ανέφερε η εφημερίδα Yomiuri στη διαδικτυακή της έκδοση, ο Ghosn συνελήφθη με την κατηγορία ότι απέκρυψε στοιχεία της μισθολογικής του κατάστασης, άρα φοροδιαφυγή. Την είδηση της σύλληψής του μετέδωσε και το ιαπωνικό δίκτυο NHK, σημείωνοντας ότι ο Ghosn κατηγορείται και για υπεξαίρεση. «Η εισαγγελία του Τόκιο συνέλαβε τον Ghosn καθώς θεωρείται ύποπτος για παραβίαση της νομοθεσίας», μετέδωσε το NHK. Νωρίτερα, πολλά άλλα μέσα ενημέρωσης είχαν μεταδώσει ότι ο Ghosn κατέθετε ενώπιον των αρχών.
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι με βάση μια έκθεση από ανώνυμο πληροφοριοδότη ερευνούσε πιθανές παράτυπες πρακτικές του Ghosn καθώς και του εντεταλμένου διευθυντή Γκρεγκ Κέλι εδώ και μήνες, και ότι συνεργάζεται πλήρως με τους ερευνητές. Σύμφωνα με την εταιρεία, ο διευθύνων σύμβουλος Χιρότο Σαϊκάουα θα προτείνει στο συμβούλιο της Nissan την απομάκρυνση του Ghosn και του Κέλι.
Η είδηση προκάλεσε σοκ στην Ιαπωνία όπου ο Γκοσν, που αποτελεί μια από τις σπάνιες περιπτώσεις αλλοδαπού (Γαλλολιβανέζος που γεννήθηκε στη Βραζιλία) που καταλαμβάνει τόσο υψηλόβαθμη θέση σε μια ιστορική ιαπωνική εταιρεία, έχει πολύ καλή φήμη καθώς κατάφερε να σώσει τη Nissan από τα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Ωστόσο η υπόθεση του Ghson ξεπερνά κατά πολύ τα σύνορα της Ιαπωνίας και τα στενά όρια της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Τούτο διότι ο Ghosn είναι επίσης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Renault, την οποία έσωσε από τη χρεοκοπία στη δεκαετία του 1990 –όταν και απέκτησε το προσωνύμιο «Le Cost Killer», για τις μεθόδους του μείωσης των εξόδων– και αργότερα ενορχήστρωσε τη συμμαχία της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας με τη Nissan αλλά και τη Mitsubishi. Μάλιστα όταν κατάφερε να σώσει και τη Nissan, πριν από 20 χρόνια, απέκτησε και το προσωνύμιο «Mr Fix-It».
Ερωτήματα για το μέλλον της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi
Σύμφωνα με την εφημερίδα Asahi, οι εισαγγελείς είχαν ξεκινήσει να ερευνούν τα γραφεία στην έδρα της Nissan και σε άλλα σημεία το απόγευμα της Δευτέρας (τοπική ώρα). Η Nissan ανακοίνωσε ότι θα ενημερώσει τους δημοσιογράφους αργότερα σήμερα. Εκπρόσωποι της Renault και της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi Motors δεν απάντησαν άμεσα στα αιτήματα για κάποιο σχόλιο.
Η αποπομπή του 64χρονου Ghosn αναμένεται να εγείρει ερωτήματα για το μέλλον της συμμαχίας, που αποτελεί προσωπικό του δημιούργημα και δεσμεύθηκε να ενισχύει πριν αποχωρήσει από τα καθήκοντά του. Η μετοχή της Renault κατέγραψε βουτιά 13% στο Παρίσι, σημειώνοντας από τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη.