Ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Shinzo Abe δήλωσε στον πρόεδρο της Γαλλίας Emmanuel Macron ότι το μέλλον της συμμαχίας Renault-Nissan ανήκει στους ιδιώτες μετόχους.
Ο Abe δήλωσε ότι είναι σημαντικό να διατηρηθεί μια σταθερή σχέση, δήλωσε εκπρόσωπος του Ιάπωνα ηγέτη σε δημοσιογράφους στο Μπουένος Άιρες, όπου συναντήθηκαν οι Abe και Macron στο περιθώριο της συνόδου κορυφής της G20 την Παρασκευή. “Ωστόσο, είπε ότι το μέλλον της συμμαχίας εξαρτάται από τους μετόχους του ιδιωτικού τομέα. Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας δεν προδικάζει το μέλλον της συμμαχίας”, δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Η γαλλική κυβέρνηση έχει επανειλημμένα πιέσει την Ιαπωνία για να μοιραστεί τα αποδεικτικά στοιχεία που ανακαλύφθηκαν από την εσωτερική έρευνα της Nissan για τον πρώην πρόεδρό της Carlos Ghosn, ο οποίος συνελήφθη στο Τόκιο στις 19 Νοεμβρίου λόγω ισχυρισμών περί οικονομικών παραπτωμάτων.
Οι αρχές του Τόκιο επέκτειναν την Παρασκευή για δεύτερη φορά την κράτηση του Ghosn, από τις μέγιστες επιτρεπόμενες 10 ημέρες, σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ. Οι εισαγγελείς πρέπει να καταθέσουν κατηγορητήριο μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου ή να συλλάβουν τον Ghosn για νέα παραπτώματα για να τον κρατήσουν πέρα από την ημερομηνία αυτή. Ο Ghosn αρνήθηκε τις κατηγορίες, σύμφωνα με τον εθνικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα της Ιαπωνίας NHK.
Ο Macron δήλωσε ότι «επιθυμεί η σταθερότητα της συμμαχίας να διατηρηθεί μαζί με τη σταθερότητα του Ομίλου Renault», δήλωσε αξιωματούχος της γαλλικής κυβέρνησης μετά τη συνάντηση της Παρασκευής. Ο υπάλληλος ανέφερε ότι ο Abe είπε στον Macron ότι “η νομική διαδικασία πρέπει να της επιτραπεί να ακολουθήσει την πορεία της”.
Η σύλληψη του Ghosn πυροδότησε νέες προσπάθειες της Nissan να μειώσει την επιρροή της Renault στη συμμαχία. Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Hiroto Saikawa, έχει καταστήσει σαφές ότι η Nissan θέλει να αποδυναμώσει τον έλεγχο της Renault, καθώς διενεργεί αναδιάρθρωση.
Η Nissan είναι πρόθυμη να ασκήσει ιαπωνικό έλεγχο σε μία από τις σημαντικότερες εταιρείες της χώρας, σύμφωνα με τους ανθρώπους που είναι εξοικειωμένοι με το θέμα. Αυτό έχει οδηγήσει σε φόβους από τη γαλλική πλευρά ότι η σύλληψη του Ghosn μπορεί να έχει ενορχηστρωθεί σε ό, τι ισοδυναμεί με πραξικόπημα, κάτι που ο Saikawa έχει αρνηθεί.
Το μερίδιο της Nissan, ύψους 43,4%, εξασφαλίζει αποτελεσματική πλειοψηφία στις συνεδριάσεις των μετόχων, ενώ η αμοιβαία συμμετοχή της Nissan στην Renault δεν έχει δικαιώματα ψήφου. Το σύμφωνο δίνει περισσότερο βάρος στο Παρίσι από ό, τι στο Τόκιο, μια μακροχρόνια πηγή απογοήτευσης για τους Ιάπωνες.
Η γαλλική κυβέρνηση κατέχει το 15% της Renault και θέλει να διατηρήσει τη δομή της ιδιοκτησίας.
Διπλωματική αψιμαχία
Η κράτηση του Ghosn άφησε την συμμαχία χωρίς πρόεδρο και κύριο συνομιλητή με τη γαλλική κυβέρνηση. Η Renault θεωρείται εταιρεία “ζωτικής σημασίας” για τη Γαλλία από την κρατική γραμματεία για την εθνική ασφάλεια.
Οι συνομιλίες στο Macron-Abe ήρθαν ως διπλωματική έκπληξη, εξηγώντας τις παρατηρήσεις του γάλλου υπουργού Οικονομικών Bruno Le Maire, ο οποίος δήλωσε ότι ο Ιάπωνας ομόλογός του, Χιροσίτζ Σέκο, συμφώνησε σε προηγούμενες συνομιλίες ότι τα διασταυρούμενα ποσοστά μετοχών θα πρέπει να παραμείνουν αμετάβλητα. Ο Σεκό αρνήθηκε οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία μέσω μιας σπάνιας επίσημης επιστολής διαμαρτυρίας που στάλθηκε στο Le Maire, ανέφερε η ιαπωνική εφημερίδα Mainichi Shimbun.
Οι υπάλληλοι και στα δύο υπουργεία αρνήθηκαν να σχολιάσουν την επιστολή ή το περιστατικό.
Ο Le Maire έρχεται επίσης για κριτική από τους αντιπροσώπους του προσωπικού της Renault που ασχολούνται με τη συμμαχία. “Η κυβέρνηση πρέπει να γνωρίζει τη θέση της και να μείνει εκεί”, ανέφερε ένας υπάλληλος της Ένωσης εργαζομένων της Renault. “Αυτό το είδος υπέρβασης μπορεί να είναι αντιπαραγωγικό.”
Προκλήσεις για τον Macron
Η σύλληψη του Ghosn προσθέτει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Macron εντός της Γαλλίας. Η Renault απασχολεί σχεδόν 50.000 άτομα στη Γαλλία, καθιστώντας το βασικό μέρος της προσπάθειας του Macron να αναβιώσει τη χώρα του ως οικονομική δύναμη.
Ούτε η Renault ούτε η κυβέρνηση Macron είχαν ιδέα ότι ο Ghosn επρόκειτο να τεθεί υπό κράτηση την περασμένη εβδομάδα, δήλωσαν νωρίτερα δύο αξιωματούχοι με γνώση του θέματος.
Ως υπουργός οικονομικών της Γαλλίας, o Macron κατάφερε να επιταχύνει την αύξηση της γαλλικής κυβέρνησης στο μερίδιο της Renault το 2015, προκαλώντας ανησυχία στο πλαίσιο της Nissan ότι η Γαλλική κυβέρνηση επιδίωξε να ασκήσει μεγαλύτερη επιρροή στην ιαπωνική εταιρεία.
Η Renault, η Nissan και η Mitsubishi “επανέλαβαν επανειλημμένα” τη δέσμευσή τους στην συμμαχία την Πέμπτη, όταν στελέχη συναντήθηκαν στο Άμστερνταμ για πρώτη φορά μετά τη σύλληψη του Ghosn. Μια ανασκόπηση της κεφαλαιακής διάρθρωσης δεν συζητήθηκε στη συνεδρίαση, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mitsubishi Osamu Masuko.
(Bloomberg)