Η Renault θέλει να διεθνοποιήσει τη χαμηλού κόστους ρωσική Lada, η οποία τώρα επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην εγχώρια αγορά της. Η μητρική εταιρεία AvtoVAZ που ελέγχεται από τους Γάλλους θα μπορούσε να φθάσει κυρίως στο … Ιράν!
Η Renault θέλει τελικά να διεθνοποιήσει τη ρωσική Lada. Στόχος: να καταστεί ο τρίτος πυλώνας της στρατηγικής μοντέλων χαμηλού κόστους. Η Renault είχε μέχρι στιγμής τη ρουμανική θυγατρική Dacia στην Ευρώπη καθώς και την ίδια την Renault σε αναδυόμενες αγορές με το Kwid, καθώς και τα Logan, Sandero, Duster, Lodgy, Dokker. Κάτι βέβαια που θα πάψει να υφίσταται διότι η γαλλική φίρμα, αρχής γενομενης από το Kwid, θα σταματήσει να βασίζεται σε οχήματα της Dacia. H ρωσική μάρκα θα έχει επίσης “παγκόσμιο προσανατολισμό, με ισχυρά μοντέλα και ικανά να περάσει παντού”, εξηγεί στο Challenge.fr ο Ali Kassaï, ο νέος διευθυντής προϊόντων και των προγραμμάτων του ομίλου Renault. Τα οχήματα της Lada “μπορεί να εξαχθούν στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή”, λέει.
Η Lada έχει ήδη αρχίσει να εξάγει ξανά, ενώ η μάρκα έχει περιοριστεί σχεδόν αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά της, η οποία εξακολουθεί να απορροφά περισσότερο από το 90% των πωλήσεών της. Στις 20 Φεβρουαρίου, το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Tass ανέφερε παρουσία της Lada στην Αίγυπτο καθώς και διαπραγματεύσεις για τη δημιουργία καταστήματος στο Ιράν … εξ ου και η ίδια η Renault έπρεπε να αποσυρθεί πέρυσι (Ιράν) για να ξεφύγει από την οργή της αμερικανικής κυβέρνησης! Ο Tass ανέφερε τον Βίκτορ Κλάδοφ, έναν από τους ηγέτες της Rostec, του οργανισμού που διαχειρίζεται τη συμμετοχή του ρωσικού κράτους σε ελικόπτερα και όπλα! Ωστόσο, η Rostec είναι … μέτοχος και της AvtoVAZ, του κατασκευαστή της Lada. Έτσι, προφανώς δεν είναι η Renault που διαπραγματεύεται στο Ιράν, αλλά η ρωσική πλευρά!
Η Renault έχει κρατήσει πλειοψηφικό μερίδιο στην AvtoVAZ από το Σεπτέμβριο του 2017. Μια στρατηγική επένδυση, τα πρώτα αποτελέσματα της οποίας επιτεύχθηκαν το 2008, όταν η Renault εισήλθε ως μειοψηφικός μέτοχος. Σε δέκα χρόνια, οι Γάλλοι έβαλαν στο τραπέζι τα ασήμαντα περίπου 1,7 δισ. Ευρώ. Και, τελικά, αυτή η επένδυση θα μπορούσε να υπερβεί το ποσό των 2,2 δισεκατομμυρίων που πληρώθηκε για τη ρουμανική Dacia, που ελήφθη το 1999.
Κακή ποιότητα, παρωχημένα μοντέλα
Κάτω από την ηγεσία της Renault – η οποία είχε μόνο το ένα τέταρτο της AvtoVAZ μεταξύ 2008 και 2014 – ο Ρώσος έκανε πολλή δουλειά για να αντιμετωπίσει τα παραδοσιακά ελαττώματά του: καταστροφική ποιότητα, παρωχημένα οχήματα, ξεπερασμένο και μη ανταγωνιστικό βιομηχανικό εργαλείο, μοντέλο σοβιετικής διαχείρισης με προσωπικό 100.000 το 2008 στο γιγάντιο εργοστάσιο του Togliatti (1.000 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Μόσχας). Η AvtoVAZ ήταν, αλήθεια, ένα τεράστιο γκρουπ που φρόντιζε τους δρόμους, τα σχολεία, τους βρεφονηπιακούς σταθμούς … Σήμερα, ο κατασκευαστής έχει επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στην κατασκευή οχημάτων. Οι αριθμοί μειώθηκαν σε περίπου 45.000 άτομα. Και η σειρά των μοντέλων έχει ανανεωθεί πλήρως.
Ένα νέο sedan, το Vesta σε μια τοπική πλατφόρμα ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2015, με μοντέρνο σχεδιασμό, ποιότητα κατασκευής και σημαντικά βελτιωμένα χαρακτηριστικά. Το SUV X Ray βασισμένο στο Dacia Logan, είναι επίσης διαθέσιμο από το 2016. Όλα σε ανταγωνιστικές τιμές πώλησης (κάτω από 9.000 ευρώ σε βασική έκδοση και για τα δύο οχήματα) χάρη σε απλές και δοκιμασμένες πλατφόρμες καθώς και σε μισθολογικές δαπάνες που είναι ακόμα το μισό της Dacia στη Ρουμανία.
Η AvtoVAZ απολαμβάνει πολύ υψηλό ποσοστό τοπικής ολοκλήρωσης (85%), γεγονός που της επιτρέπει να καταπολεμήσει αποτελεσματικά τις διαδοχικές υποτιμήσεις του ρωσικού ρουβλίου. Και, σιγά-σιγά, η AvtoVAZ θα αντικαταστήσει τα υπόλοιπα οχήματα της. Σκέφτεται ένα νέο μικρό 4×4 να αντικαταστήσει το παλιό Lada Niva …του 1977. Η Renault θα εισαγάγει σταδιακά στην AvtoVAZ τη νέα πλατφόρμα της “CMF-B” – αυτή του νεου Clio V που θα κυκλοφορήσει φέτος στη Γαλλία!
Εργοστάσιο σε πλήρη ανασχεδιασμό
Οι γραμμές συναρμολόγησης, πλησιάζουν σταδιακά στα ισχύοντα πρότυπα της Συμμαχίας Renault-Nissan. Ακόμα κι αν παραμένουν πολύ λίγα αυτοματοποιημένα. Η γραμμή “B Zero” (η πλατφόρμα του Logan), που εγκαταστάθηκε το 2012, είναι στο επίπεδο της Dacia στο εργοστάσιο Pitesti (Ρουμανία), σύμφωνα με τους μηχανικούς της Renault. Τα Dacia Logan και Sandero (που πωλούνται στη Ρωσία υπό την επωνυμία Renault) κατασκευάζονται πλέον στο ρωσικό εργοστάσιο Tolyatti.
Η εργασία ολοκληρώθηκε; Όχι. Επειδή οι γραμμές εκτός από αυτές της “B Zero” είναι ακόμα πολύ αργες. Ο Nicolas Maure, τότε επικεφαλής της AvtoVAZ, προέβλεψε ότι ολόκληρη η βιομηχανική περιοχή του Togliatti και του Izhevsk θα ήταν συγκρίσιμη με το εργοστάσιο Pitesti της Dacia, όχι πριν … τέσσερα ή πέντε χρόνια. Οι αριθμοί είναι ακόμη έξι φορές πιο πολυάριθμοι από ό, τι σε ένα δυτικοί εργοστάσιο. Είναι αλήθεια ότι το εργοστασιο Togliatti επίσης κατασκευάζει κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων, κα … Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα παραμένει επίσης σημαντική. Η Renault ελπίζει ότι οι δύο θέσεις θα λειτουργήσουν με πλήρη χωρητικότητα σε τρεις ομάδες έως το … 2023 σε πάνω από ένα εκατομμύριο μονάδες, διπλασιάζοντας τον τρέχοντα ρυθμό (με την κατασκευή μοντέλων για Renault και Nissan).
Η Renault ήταν άτυχη από το 2008, όταν η συνολική ρωσική αγορά ήταν η πρώτη στην Ευρώπη με τρία εκατομμύρια ετήσιες πωλήσεις. Η αγορά κατέρρευσε σε 1,4 εκατομμύρια το 2009, πριν αυξηθεί σε 2,8 εκατομμύρια το 2012, και στη συνέχεια πέφτει πάλι σε 1,4 εκατομμύρια το 2016. Αναρριχήθηκε στα 1,8 εκατομμύρια. σύμφωνα με επίσημες στατιστικές, αλλά σταμάτησε να αναπτύσσεται το πρώτο τρίμηνο του 2019. Η AvtoVAZ πούλησε 398.000 αυτοκίνητα πέρυσι (335.000 το 2017). Κατέχει το 21% της ρωσικής πίτας (το πρώτο τρίμηνο του 2019). Η Lada είναι σε κάθε περίπτωση πολύ περήφανη που είχε καταγράψει το 2017 ένα λειτουργικό περιθώριο 6,7%, υψηλότερο από το μέσο όρο του ομίλου Renault!
Με το εκσυγχρονισμένο των μοντέλων και τις μεγάλες βελτιώσεις της ποιότητας, η Lada θα ξεκινήσει τις εξαγωγές, μόνο για να βοηθήσει στην αύξηση της παραγωγής. Μια επιστροφή στα βασικά, με έναν τρόπο.