Η συνεργασία Matra-Renault επαναστάτησε στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας το 1984 με το λανσάρισμα του Espace. Είχαν εξίσου φιλόδοξους στόχους για το Avantime, ένα πρωτοποριακό όχημα εμπνευσμένο από το περίφημο MPV.
Από ιδέα πραγματικότητα
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο Philippe Guédon, επικεφαλής του τμήματος αυτοκινήτων της Matra, είδε μια αλλαγή στην πελατειακή βάση του Espace. Πίστευε ότι τα παιδιά των ιδιοκτητών του Espace παρέμειναν πιστοί στο αυτοκίνητο ακόμα και όταν μεγάλωναν και εγκατέλειπαν το σπίτι τους. Ως αποτέλεσμα, το γνωστό MPV κέρδισε μια γενιά νέων οδηγών, αναζητώντας μια ιδέα με μεγαλύτερη έμφαση στην οδηγική απόλαυση. Η Matra έφερε την απάντηση με τη μορφή CoupéSpace, μια τολμηρή ιδέα που συνδύαζε τις διαστάσεις του Espace με τη διάταξη ενός συμβατικού coupé 2 + 2 θέσεων.
Το 1998, η Renault και η Matra σχημάτισαν επίσημα μια συνεργασία για το Avantime. Το προτζεκτ CoupéSpace υιοθετήθηκε και μετονομάστηκε σε Avantime. Το νέο όχημα δανείστηκε το πλαίσιο του Espace III, το οποίο ανέπτυξε η Matra, και η Renault ανέλαβε τη διαδικασία σχεδιασμού. Η λέξη-κλειδί ήταν η καινοτομία.
Παρουσιάστηκε ως πρωτότυπο αυτοκίνητο στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το Μάρτιο του 1999 και παρουσιάστηκε γρήγορα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο του 1999, το Avantime έφτασε στην αγορά στις αρχές του 2001.
Ο σχεδιασμός βασίστηκε σε μια νέα πρωτότυπη αρχιτεκτονική. Οι ασυνήθιστες αναλογίες σέβονταν τα θεμελιώδη στοιχεία του σχεδιασμού του οχήματος: ασφάλεια, άνεση, εξοπλισμός. Μέσα από μια λεπτή αλχημεία, το Avantime συνδύαζε τις άξιες διαφόρων τύπων οχημάτων. Είχε την αρχιτεκτονική “one-box”, με τον χώρο, τη λειτουργικότητα και τα φιλικά προς το χρήστη χαρακτηριστικά ενός MPV, το σχεδιασμό, την οδηγικότητα και τη δυναμική οδήγηση ενός coupé και την ευχάριστη αίσθηση ελευθερίας ενός cabriolet.
Το Avantime είχε μερικές επαναστατικές λεπτομέρειες για μοντέλο εκείνης της εποχής, όπως διαμόρφωση τριών θυρών, γυάλινη πανοραμική οροφή και μόνο δύο πλευρικές πόρτες, καθεμιά από τις οποίες μετρούσε 1,4 μέτρα και ζύγιζε περισσότερο από 50 κιλά, κατασκευάστηκαν κατά τέτοιο τρόπο ώστε όταν άνοιγαν να είναι διαχωρισμένες από το σασί.
Αυτή η “προηγμένη” πρόταση επέτρεψε την είσοδο και την έξοδο από το αυτοκίνητο χωρίς να χρειάζεται να ανοίξει η πόρτα σε πολύ μεγάλη γωνία, κάτι πολύ χρήσιμο στην σταθμεύσει. Ένα από τα πρώτα εμπόδια ήρθε όταν οι άνθρωποι άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι στο χειρισμό αυτών των θυρών απαιτούσε ικανότητα και δύναμη, πολύ δύναμη.
Το διπλό κινηματικό σύστημα μεντεσέ στις πόρτες παρείχε εύκολη πρόσβαση με ελάχιστη αιώρηση. Η άνω δομή ήταν κατασκευασμένη από αλουμίνιο.
Το πίσω μέρος ήταν ένα σχέδιο παρόμοιο με εκείνο που εκείνη την εποχή η γαλλική μάρκα ενσωμάτωνε σε όλα τα αυτοκίνητά της και βαφτίστηκε “fesses of fourmis” (κάτι σαν “πίσω από το μυρμήγκι”).
Στο εσωτερικό, το αυτοκίνητο είχε φουτουριστικό σχεδιασμό. Το περίεργο εσωτερικό, με μινιμαλιστικό σχεδιασμό, με όργανα τοποθετημένα στο κεντρικό τμήμα, λίγα κουμπιά, χειριστήρια κλιματισμού τοποθετημένα στα άκρα και σύστημα με οθόνη πληροφοριών ελεγχόμενη από τηλεχειριστήριο.
Renault, δημιουργός οχημάτων
Τον Μάιο του 2003 η Renault ανακοίνωσε ότι τερματίζει την παραγωγή. Σε διάστημα δύο ετών, μόλις 8.557 μονάδες είχαν παραχθεί στα εργοστάσια της Renault. Μια εμπορική αποτυχία που μπορεί να εξηγηθεί από την υψηλή τιμή και την ελλειπή γκάμα κινητήρων. Μια πετρελαιοκίνητη έκδοση έλειπε τους πρώτους μήνες, όταν ήταν διαθέσιμος μόνο ο βενζινοκινητήρας V6 3 λίτρων. Επίσης, το λανσάρισμα συνέπεσε με αυτό ενός άλλου οχήματος της Renault, το Vel Satis. Αυτά τα ταυτόχρονα γεγονότα μπερδεύτηκαν γρήγορα στο μυαλό του κοινού.
Με αυτό το αυτοκίνητο, η Renault επιβεβαίωσε ωστόσο την ιδιότητά της ως δημιουργού αυτοκινήτων. Αντί να παράγει απλά αυτοκίνητα, η γαλλική εταιρεία έλαβε υπόψη τις νέες απαιτήσεις της καινοτομίας, του αυθεντικού στιλ και των τολμηρών πρωτοτύπων.
Σήμερα, το Avantime είναι ένα πολύτιμο εύρημα για συλλέκτες σπανιότητας!