Renault News
Concept Cars Espace Renault Renault Sport Stories Διεθνή Ειδήσεις

Renault Espace F1 (1994): Τολμηρή μηχανολογική προσέγγιση και απεριόριστη φαντασία

Το Espace F1 είναι ένα μοναδικό πειραματικό μοντέλο, αποτέλεσμα τολμηρής μηχανολογικής προσέγγισης και απεριόριστης φαντασίας.

Λίγο από Ιστορία

Το 1979, ο Philippe Guédon, Διευθύνων Σύμβουλος της Matra Automobiles, ζήτησε από τον Αντώνη Βολάνη να υποβάλει πρόταση για ένα όχημα van αμερικανικού τύπου. Εκείνος επέστρεψε με αυτό που θα έμενε γνωστό ως το “πορτοκαλί σχέδιο”. Ένα κομψό, δυναμικό, μοναδικό σχήμα, μακριά από την χρηστική εικόνα ενός φορτηγού. Ήταν ένα 3-θυρο όχημα με τη θέση του οδηγού να ανεβαίνει πάνω από τους μπροστινούς τροχούς και μια υλοποίηση της υψηλής οροφής του Rancho.

Τα επόμενα σχέδια ακολούθησαν έναν πιο παραδοσιακό σχεδιασμό. Ο κινητήρας οδηγήθηκε στο μπροστινό μέρος σε εγκάρσια θέση και οι σειρές καθισμάτων μπήκαν σε πιο συμβατική διάταξη. Το εμπρόσθιο πιλοτήριο εγκαταλείφθηκε για λόγους ασφαλείας.

Τον Ιούνιο του 1979, δημιουργήθηκε μια συμπαγής μακέτα, ακολουθούμενη από μια δεύτερη με πλήρως εξοπλισμένο εσωτερικό. Ανάμεσα στις δύο μακέτες, ο σχεδιασμός εξελίχθηκε και η υψηλή οροφή εγκαταλείφθηκε. Το πλαίσιο βασιζόταν στο Talbot Solara με θεματικές παραλλαγές: Weekend, Grand Raid κ.λπ. Η Matra θα εξέλισσε περαιτέρω το concept με τα σχέδια P17 και P16, ακολουθούμενα από το P18 με τις κομψές, σπορ γραμμές του. Τον Οκτώβριο του 1981 το αμάξωμα πήρε το τελικό του σχήμα.

Μέχρι τον Οκτώβριο του 1982, το σχέδιο είχε αλλάξει σημαντικά. Ο Αντώνης Βολάνης είχε ήδη φύγει από τη Matra. Το πλαίσιο πλέον ήταν αυτό του Renault 18. Κίνηση εμπρός, κινητήρας κατά τον διαμήκη άξονα και άξονας μπροστά εμπνευσμένος από το Fuego.

Στον διευθύνοντα σύμβουλο της Renault, Bernard Hanon, παρουσιάστηκε το σχέδιο P23 το οποίο είχε ομαλότερες γραμμές και σχεδόν τελειωμένο σχήμα. Μελέτες για μια επαγγελματική έκδοση έδωσαν την ιδέα να αξιοποιηθεί στο έπακρο το επίπεδο πάτωμα χρησιμοποιώντας αφαιρούμενα καθίσματα σε αντίθεση με τις μέχρι τότε μελέτες οι οποίες είχαν διατηρήσει ένα συμβατικό πίσω κάθισμα.

Το λανσάρισμα του μοντέλου προγραμματίστηκε για την άνοιξη του 1984 με την εμπορική διάθεση να γίνεται μέσω του ευρωπαϊκού δικτύου της Renault. Τον Ιανουάριο του 1984 βγήκαν τα πρώτα μοντέλα προπαραγωγής από τις γραμμές συναρμολόγησης της Matra ενώ η κανονική παραγωγή ξεκίνησε τον Μάρτιο. Στη Renault, το Matra P23 έγινε το Espace Renault Project “J11”.

Το Espace II

Το Espace II, το οποίο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1991 (κωδική ονομασία J63), είχε ένα ομαλότερο περίγραμμα με πιο απλοποιημένα σχήματα. Ήταν ένα μοντέρνο, πιο δυναμικό αυτοκίνητο. Εξωτερικά, οι διαφορές ήταν αξιοσημείωτες, ξεκινώντας από ένα σοβαρό facelift μπροστά, με μια στρογγυλεμένη γρίλια στο στυλ της Renault, νέους προβολείς και πιο αεροδυναμική μάσκα. Ο προφυλακτήρας ήταν επίσης πιο στρογγυλεμένος και τοποθετημένος ψηλότερα χάρη σε ένα νέο σπόιλερ. Οι μπροστινές κολώνες ήταν λεπτότερες και επικαλύπτονταν από το παρμπρίζ, κάτι που τόνιζε τη φωτεινότητα και βοηθούσε την ορατότητα μπροστά. Οι πλαϊνοί καθρέφτες ενσωματώθηκαν στο σχήμα του αμαξώματος.

Ένα MPV με καρδιά F1

Το 1994, η Williams-Renault κατακτούσε για τρίτη συνεχόμενη σεζόν το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της Formula 1 ενώ ο V10 της Renault επρόκειτο να κερδίσει και τους επόμενους τρεις τίτλους κατασκευαστών. Το πειραματικό Espace F1 σχεδιάστηκε το ίδιο έτος για τον εορτασμό της 10ης επετείου της συνεργασίας μεταξύ της Renault και της Matra. Ένας κινητήρας F1 V10 3,5 λίτρων και 800 ίππων εγκαταστάθηκε στο κέντρο του MPV. Το αποτέλεσμα: επιτάχυνση 0 έως 100 χαω σε 2,8 δευτερόλεπτα …

Το Espace F1  που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1994 ακολουθούσε τις γραμμές του Espace II, με τον RS5 V10 που φορούσε η Williams FW15C. Ο πίσω άξονας και το ημιαυτόματο κιβώτιο 6 ταχυτήτων προέρχονταν από τη Williams FW14, Πρωταθλήτρια του 1992, ενώ σχεδιάστηκε ένας ειδικός μπροστινός άξονας και ενισχύθηκε η δομή του Espace. Το πλαίσιο ήταν κατασκευασμένο από άνθρακα, με δομή κυψελωτού αλουμινίου και αμάξωμα από γραφίτη. Είχε τέσσερις αεριζόμενους δίσκους με ίνες άνθρακα στα φρένα ενώ τα ελαστικά ήταν από τη Michelin. Τέσσερις επιβάτες φιλοξενούνταν σε αγωνιστικά μπάκετ καθίσματα. Το χρώμα ήταν έντονο κίτρινο με κάποια ανθρακονημάτινα πάνελ. Μπορούσε να πιάσει τα 200 χαω από στάση σε 6,9 δευτερόλεπτα ενώ η μέγιστη ταχύτητα ήταν πάνω από 300 χαω στην πίστα.

Αυτό το αγωνιστικό της Formula 1 μεταμφιεσμένο σε καθημερινό αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε κυρίως για διαφημιστικούς σκοπούς. Κάποιοι διάσημοι είχαν την τύχη να βρεθούν στο δεξί μπάκετ με τους Eric Bernard ή Alain Prost στο τιμόνι. Επίσης το Espace F1 χρησιμοποιήθηκε και ως αυτοκίνητο ασφαλείας σε μερικά σιρκουί.

Κατασκευάστηκαν συνολικά δύο αντίγραφα. Το ένα, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως εκθεσιακό κομμάτι, φυλάσσεται στο μουσείο της Matra στο Romorantin. Το άλλο βρίσκεται στη συλλογή της Renault.

(Renault Classic)

Μην χάσεις...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy