Τις τελευταίες ημέρες, πολλά έχουν ειπωθεί για τη σύλληψη του Carlos Ghosn, του άνδρα που βρίσκεται στο τιμόνι της συμμαχίας της Renault, της Nissan και της Mitsubishi και των εννέα εταιρειών τους. Όποια και αν είναι η έκβαση, η αλήθεια είναι ότι μιλάμε για έναν γίγαντα όσον αφορά τις πωλήσεις, τα κοινά πρότζεκτ και τις δυνατότητες ανάπτυξης. Υπό το φως των πρόσφατων τίτλων, το άρθρο εξετάζει την τρέχουσα κατάσταση της Renault-Nissan και τον τρόπο με τον οποίο είναι τοποθετημένο κάθε τμήμα της συμμαχίας.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι η συμμαχία είναι μεγάλη και ως εκ τούτου είναι ένας παίκτης σε όλες τις βασικές παγκόσμιες αγορές. Φυσικά, είναι πιο δραστήρια στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, αλλά είναι επίσης ένας μεγάλος παίκτης στη Ρωσία, τη Βόρεια Αφρική, τη Λατινική Αμερική, την Ιαπωνία και, πιο πρόσφατα, στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού. Λόγω της σταθερής θέσης της Nissan, η συμμαχία είναι αρκετά ισχυρή στην Ιαπωνία, όπου κατέχει μερίδιο αγοράς 15%, και στις ΗΠΑ, όπου έχει μερίδιο 10%. Εν τω μεταξύ, η Renault την βοηθά να είναι πρωταγωνιστής στην Ευρώπη (15%), τη Λατινική Αμερική (18%) και τη Ρωσία (36%). Η Mitsubishi είναι ηγέτης στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, επιτρέποντας στην συμμαχία να ελέγχει το 14% της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι ένα από τα ισχυρότερα στοιχεία της συμμαχίας είναι ότι κάθε μέλος έχει τη δική του αγορά και μετά βίας ανταγωνίζονται μεταξύ τους.
Ωστόσο, ο όγκος των πωλήσεών τους δεν είναι ίσος. Λόγω της ισχυρής παρουσίας της στις ΗΠΑ και την Κίνα, τις δύο μεγαλύτερες αγορές στον κόσμο, η Nissan πωλεί περισσότερα αυτοκίνητα από τη Renault. Μαζί με τα εμπορικά σήματα Infiniti και Datsun, η Nissan υπολογίζει περίπου το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων της συμμαχίας. Το υπόλοιπο μισό αποτελείται από Renault (Renault, Dacia, Samsung και Lada) και Mitsubishi. Ωστόσο, τα στοιχεία της JATO για το 2018 μέχρι το Σεπτέμβριο (εκτός από το Ιράν, το Μαρόκο, τις περιοχές του Κόλπου, τις Φιλιππίνες και την Κεντρική Ασία) δείχνουν ότι μόνο το Groupe Renault και η Mitsubishi παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων, ενώ ο Όμιλος Nissan σημείωσε πτώση.
Ένα άλλο ενδιαφέρον πράγμα που πρέπει να σημειωθεί όταν αναλύεται η σύνθεση των πωλήσεων της συμμαχίας κατά εταιρεία είναι ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά στις κατηγορίες οχημάτων. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι οι κατηγορίες SUV και pickup είναι συνήθως οι πιο κερδοφόρες, είναι ενδιαφέρον να δούμε ότι αυτές οι κατηγορίες έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα στις πωλήσεις της Mitsubishi, καθώς υπολογίζουν περίπου τα δύο τρίτα του παγκόσμιου όγκου πωλήσεων της. Για τη Nissan μετράνε για 46%, ενώ η Renault είναι η λιγότερο εξαρτημένη από αυτές τις κατηγορίες με το 28%. Αυτό σημαίνει ότι η Mitsubishi και η Nissan είναι πιο ευθυγραμμισμένες με την τρέχουσα παγκόσμια ζήτηση των καταναλωτών, ενώ η Renault εξακολουθεί να εξαρτάται από τα μικρά αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν το 45% του συνολικού όγκου της.
Παρά το γεγονός ότι είναι εταίροι για σχεδόν δυο δεκαετίες, η Renault και η Nissan απέχουν ακόμη πολύ από την πλήρη ενσωμάτωσή τους. Το Nissan Group διαθέτει περίπου 55 διαφορετικά μοντέλα παγκοσμίως, ενώ το Groupe Renault έχει περίπου 40. Από τα περίπου 100 μοντέλα που κατέχουν μεταξύ τους, μόνο οκτώ έχουν την κοινή πλατφόρμα CMF που αναπτύχθηκε από τις δύο εταιρείες και μόνο πέντε από αυτά συμμετείχαν στα κορυφαία 25 μοντέλα της Συμμαχίας με τις καλύτερες πωλήσεις μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2018. Άλλα δύο μοντέλα μοιράζονται επίσης μια πλατφόρμα (Nissan Frontier και Renault Alaskan), ενώ μόνο η Nissan χτυπά το Top 25. Με άλλα λόγια, εξακολουθεί να υπάρχει μικρή ολοκλήρωση μεταξύ των ιαπωνικών και γαλλικών αυτοκινήτων και οι περισσότερες πωλήσεις της συμμαχίας προέρχονται από μοντέλα που αναπτύχθηκαν ανεξάρτητα.
Είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε τη βασική θέση της συμμαχίας στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, όπου αντιπροσωπεύει σχεδόν το 14% της αγοράς και βρίσκεται μπροστά από άλλους μεγάλους κατασκευαστές όπως η Toyota και το VW Group. Όμως, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να σημειωθεί είναι η δεσπόζουσα θέση τους στην αναπτυσσόμενη κατηγορία των SUV, η οποία είναι η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη ανάπτυξης στην παγκόσμια αγορά. Η Renault-Nissan κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους διέθεσε το 12% της κατηγορίας – μπροστά από το 8,4% της GM και το 8,2% της Hyundai-Kia, καθώς το Nissan X-Trail / Rogue έγινε το δεύτερο σε πωλήσεις SUV παγκοσμίως. Οποιαδήποτε διακοπή της συμμαχίας θα σήμαινε την απώλεια αυτών των σημαντικών θέσεων εντός της βιομηχανίας.
Με ή χωρίς τον Carlos Ghosn, η συμμαχία πιθανότατα αντιμετωπίζει την πιο δύσκολη δοκιμή της. Μαζί, η Nissan, η Renault και η Mitsubishi διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην αυτοκινητοβιομηχανία και έχουν τεράστιες δυνατότητες. Το ερώτημα είναι τώρα κατά πόσον αυτή η κρίσιμη κατάσταση θα αποτελέσει σημείο καμπής για την αναδιάρθρωση της συμμαχίας ή θα είναι η αρχή του τέλους αυτής;
(jato.com)
Φωτογραφίες: jato.com