Ενώ το Brexit εξακολουθεί να κυριαρχεί στα πρωτοσέλιδα του Ηνωμένου Βασιλείου, η Formula 1 αντιμετωπίζει τη δική της προθεσμία τον Οκτώβριο όσον αφορά την υπογραφή του πακέτου κανονισμών για το 2021.
Ένα πλήθος θεμάτων δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί, όπως το ανώτατο όριο του προϋπολογισμού, η κατανομή των χρημάτων, τα κοινά εξαρτήματα, η επέκταση του ημερολογίου αγώνων, οι κανονισμοί για τους κινητήρες και πολλά άλλα.
Παράξενο λοιπόν, ότι πρόσφατα αρκετά μέσα μαζικής ενημέρωσης ισχυρίστηκαν ότι μόνο η Renault έχει συμβόλαιο να αγωνιστεί στην F1 από το 2021 και μετά.
Παράξενο με την έννοια ότι με τους κανόνες που αναμένεται να συμφωνηθούν, η γαλλική εταιρεία δεν θα είχε ιδέα για το τι υπογράφει … και με ποιο κόστος.
Καθώς διαβάζετε αυτό το άρθρο, η Liberty Media και η FIA διαπραγματεύονται νέους όρους με την ομάδα, καθώς οι συμβάσεις – γνωστές ως συμφωνία ομάδας – λήγουν στα τέλη του επόμενου έτους, πράγμα που ουσιαστικά σημαίνει ότι σήμερα δεν υπάρχουν ομάδες που να δεσμεύονται να αγωνιστούν το 2021.
Μεταξύ άλλων, οι συμφωνίες ομάδας ορίζουν τον τρόπο με τον οποίο καταβάλλεται το χρηματικό έπαθλο σε κάθε ομάδα, σήμερα, η Mercedes, η Ferrari και η Red Bull παίρνουν το 48% της πίτας που ανερχόταν σε 913 εκατομμύρια δολάρια πέρυσι.
Η Renault, ένας από τους τρεις κατασκευαστές κινητήρων στο σημερινό grid που διαθέτει και δική της ομάδα, δαπάνησε 342,7 εκατομμύρια δολάρια για το 2017 και έχοντας ήδη επανειλημμένα αναφέρει την έντονη επιθυμία να μειώσει το κόστος, αναμένει ότι το πακέτο κανονισμών του 2021 θα έχει ακριβώς αυτό το αποτέλεσμα.
Η γαλλική ομάδα εγκατέλειψε την F1 στο τέλος του 2011, επακόλουθο του περίφημου Crash-Gate, παραχωρώντας το εργοστάσιο του Enstone στην εταιρεία επενδύσεων Genii, η οποία στη συνέχεια άλλαξε το όνομά της ομάδα, σε Lotus.
Ωστόσο, η Genii αντιμετώπισε οικονομικές δυσκολίες και τελικά η Renault αγόρασε πίσω την ομάδα στα τέλη του 2015.
Ωστόσο, σαν να μην ήταν αρκετό το παζάρι για την αγορά του Enstone, ο Bernie Ecclestone πίεσε για να διεκδικήσει μια συμφωνία.
Την εποχή εκείνη, η εταιρεία ιδιωτικών μετοχών CVC ανήκε στην F1 συνομιλούσε με την Liberty για την αγορά του αθλήματος. Η επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs είχε διοριστεί για να συμβουλέψει την πώληση και θεωρήθηκε ότι η επαναφορά της Renault στο πρωτάθλημα θα ήταν μια έξυπνη κίνηση, διότι, αν μη τι άλλο, θα εμπόδιζε το άθλημα να χάσει μια ομάδα.
Ως κίνητρο για τη Renault να υπογράψει, ο Ecclestone έθεσε μια ρήτρα στην γαλλική ομάδα υποσχόμενος ένα μπόνους των 22 εκατομμυρίων δολαρίων αν κερδίσει back to back τίτλους και τουλάχιστον 22 αγώνες!
Από τότε που επέστρεψε το 2016, η Renault δεν έχει φτάσει στο βάθρο, πόσο μάλλον να πάρει νίκη ή back-to-back τίτλους.
Εκτός αυτού, αναρωτιέται κανείς γιατί έχει υποστηριχθεί ότι η Renault είναι η μόνη που έχει σύμβαση για να αγωνιστεί στην F1 από το 2021 και πέρα, όταν πριν από ένα χρόνο ο Cyril Abiteboul είπε στο Crash.net: “Δεν ξέρουμε τι θα είναι το 2021 … Δεν ξέρουμε τι θα είναι η Formula 1, ποιος θα είναι μέσα, ποιος δεν πρόκειται να είναι μέσα. Υπάρχει πολλή κίνηση … Θα υπάρξει ένα όριο του προϋπολογισμού ή όχι; αλλαγές στους κινητήρες ή όχι; “
Πιο πρόσφατα, είπε στην Auto Motor und Sport: “Πρέπει να χρηματοδοτήσουμε αυτομάτως τη συμμετοχή μας [στην F1]. Mε το ανώτατο όριο του προϋπολογισμού και τη δικαιότερη κατανομή των χρημάτων, δύο από τις απαιτήσεις μας που πληρούνται. Αν η Formula 1 δεν πρόκειται να μας κοστίσει τίποτα, πρέπει να παγώσει η ανάπτυξη του κινητήρα από το 2021 και μετά “.
Τον Φεβρουάριο, ο πρόεδρος της Renault F1, Jerome Stoll, δήλωσε στο Reuters ότι οι συμβάσεις με την F1 “θα ολοκληρωθούν εντός δύο ετών και χρειαζόμαστε διαφάνεια για να μάθουμε τι πρόκειται να γίνει στα επόμενα βήματα”. Δήλωσε επίσης ότι «το κύριο μέλημά του (σσ. Chase Carey ) είναι να πάρει μια απόφαση και πιέζουμε προς αυτή την κατεύθυνση, είχα αρκετές συζητήσεις με τον Chase Carey για το θέμα αυτό, υποσχέθηκε ότι η απόφαση θα ληφθεί στα τέλη του περασμένου χρόνου. Οπότε θα τον πιέσω … Μόλις ξανασυναντηθώ την επόμενη εβδομάδα [στην Μελβούρνη ή ίσως στη Βαρκελώνη για δοκιμές] θα ξεκινήσω και πάλι να τον πιέζω. Πότε μπορείτε να αποφασίσετε; Είναι κρίσιμο για μας. “
Ενώ η Renault δεν έχει καμία υποχρέωση να αποκαλύψει εάν έχει υπογράψει νέα σύμβαση ή όχι, η Liberty, η οποία είναι εισηγμένη στο Nasdaq, οφείλει να ενημερώνει τους επενδυτές για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει.
Όπως αναφέρει το Forbes στην ετήσια έκθεσή του που εκδόθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου, δηλώνει ότι: «Η Formula 1 δεν μπορεί να προσφέρει τη διαβεβαίωση ότι κάποια από τις Ομάδες θα δεσμευτεί να συμμετάσχει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα μετά το 2020».
Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει επί του παρόντος συμφωνία για τη Renault να παραμείνει στην F1 πέρα από το 2020 … ή και για κάποια άλλη ομάδα.
Αυτό δεν σημαίνει ότι η Renault ή οποιοσδήποτε άλλος έχει την πρόθεση να εγκαταλείψει τα τέλη του 2020, αλλά ταυτόχρονα δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα παραμείνει.